Nem kell megijedni, ha ezt látod egy pezsgőn

7+1 rövidítés, amit eddig te sem értettél

2018. május 25. - Winelovers

veuve_istock.jpg

Lehet, hogy azt hiszed – pedig nem feltétlenül igaz –, hogy a boros és pezsgős palackok értelmezéséhez minimum egy kéziszótár kell. Bizonyos esetekben persze nem csak a borvidék, a szőlőfajta vagy egy fantázianév szerepel a címkén, hanem magyarázatra szoruló rövidítések is. Ezért most a champagne-okon fellelhető kétbetűs kódok világába avatunk be titeket. 

Korábban írtunk már a címkék jelentőségéről, amikor össze is gyűjtöttünk pár extrém példát. Persze itt a design volt a lényeg, most sokkal inkább a tartalom. A champagne-ok esetében ugyanis tovább fokozódik a helyzet, mivel a címkén található infók, betűk és rövidítések sokszor arra vonatkoznak, hogy milyen termelő-borász-kereskedő kombinációban született meg az adott tétel. Ugyanis nem csak az az opció létezik, hogy saját szőlőből saját pezsgő készül. Lássuk hát, mi mit jelent. 

RM – Récoltant Manipulant

Ez azt az esetet jelöli, amikor a termelő saját szőlőből, saját pincében készíti a pezsgőt. Ezek a pezsgők viszonylag ritkák, ám rendszerint kiváló minőségűek. Keresd a Pierre Gimmonet, a Larmandier-Bernier neveket!

NM – Négociant Manipulant

A kétbetűs rövidítést a legtöbb champagne-on megtaláljuk: azt jelzi, hogy a nagy pezsgőházak felvásárolják a szőlőt vagy az alapbort. Ide tartoznak az ismert márkák: a Moet, a Veuve Clicquot, a Piper-Heidsieck.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy az RM és az NM jelzésű pezsgők képviselik a kiszámítható, magas színvonalat.

CM – Coopérative de Manipulant

Egy olyan együttműködésre utal, amikor a termelők saját szőlőikből közös pezsgőt készítenek, és azt egy közös márkanév alatt dobják piacra. Ilyen a Nicolas Feuillatte, vagy a Palmer & Co. 

RC – Récoltant Coopérateur

A fenti CM verzióhoz képest annyiban más, hogy az együttműködésben szereplő egyik borász visszavásárolja a közös bort, majd saját címke alatt adja el. 

via GIPHY

SR – Société des Récoltants

Ez arra az esetre vonatkozik, amikor néhány borász tulajdonképpen közös borászatot használ. Abban más a CM-hez képest, hogy bár a borászat eszközei és helyiségei közösek, mindenki csak a saját szőlőjével foglalkozik, saját márkát készítenek és valóban ők maguk is készítik a bort. 

ND – Negociant Distributeur

Itt a kereskedő olyan tételt árul, amit nem saját maga készített. 

MA – Marque d’Acheteur

Gyakorlatilag "saját márkás termék": akkor találjuk ezt a megnevezést a palackon, amikor egy pincészet valamely étterem, hotel, üzletlánc, stb. megbízásából elkészíti a pezsgőt, amely aztán a megbízó nevén és címkéjével kerül forgalomba.

+1 NV – non-vintage

Ez a rövidítés nem a termelőkre vonatkozik, hanem az évjárat-megjelölés nélküli pezsgőkre, azaz amikor különböző évjáratok alapborait házasítják.

Te is szereted a pezsgőket?

Akkor tilos kihagynod június 16-án, a Pezsgő Júniuson kóstolható 200 pezsgőt, cavát, crémant-t, proseccót, franciacortát, sektet és újvilági pezsgőt, ahol ráadásul 120 (!) champagne is elérhető lesz, 34 champagne háztól. Részletek és jegyek ITT!

Tetszett a bejegyzés és érdekel a borok világa? Olvasd el a Winelovers blog többi írását is, vagy csatlakozz borrajongó közösségünkhöz!