Másnaposság-mutató

Mi okozza? Hogyan előzd meg? Mit tehetsz ellene?

2016. május 21. - Winelovers

hangover.jpg

Mozgó plafon, kiszáradt száj, fejfájás, hányinger (szerencsés, akinek csak ingere van rá). Aztán megfogadod, hogy soha többé nem iszol. Persze úgyis fogsz. Úgyhogy új kérdés merül fel: hogyan tudod ezt legközelebb megelőzni? Illetve ha nem sikerült, és beleestél ugyanabba a hibába, mit csinálj majd másnap?

A másnaposság egyáltalán nem szokatlan jelenség, a hollandok kb. 60%-a havi kétszer-háromszor biztosan másnapos, az amerikai egyetemisták 25%-a minden hétvégén, az angol férfiak 10%-a pedig havonta legalább egyszer. 

Mi történik ilyenkor a szervezetben?

1. Dehidratáció - az alkohol vizet von el a szervezetből, tehát kiszárad a szád és fáj a fejed.

2. Az etanol a májban acetaldehidre bomlik, ami tulajdonképpen méreg. Ezért émelyegsz, és hányingered lesz.

3. Az alkohol akadályozza a glükóz termelést a májban (ami az agy üzemanyaga), így fáradt és gyenge leszel.

4. Az alvás REM (Rapid Eye Movement) fázisai - tehát amikor álmodunk - lecsökkennek, így az a kevés hajnali óra, amikor aludnánk, még kevésbé lesz pihentető.

5. A torok hátsó része ellazul - horkolni fogsz.

A tünetek kezelése helyett válasszuk a megelőzést! A buli közben is tehetünk azért, hogy a másnapunk kevésbé menjen kárba. Mégpedig így:

1. Legyél lehetőleg kipihent. De tényleg.

2. Igyál sima vizet az italod mellé, és egyél valami zsírosat is! A zsír ugyanis késleltetni fogja az alkohol felszívódását. Ha nincs egy jó gyrosos a közelben, a sós mogyoró is megteszi.

3. Válassz inkább alacsony metanol-tartalmú italokat. A vodkában és ginben a legkevesebb, míg a rumban és bourban whiskey-ben a legtöbb. Hálistennek a borokban sem túl magas!

Ha nem voltál elég elővigyázatos, és megtörténik a baj, íme néhány tipp a túléléshez:

1. Sok víz, paradicsomlé vagy frissen facsart narancslé.

2. Magas cukor, vagy magas keményítőtartalmú ételek: hadd javasoljam a banánt és a sültkrumplit! Kávét viszont kifejezetten NEM ajánlott reggel inni (kivéve, ha minden reggel iszol, mert akkor az elvonási tünetek miatt még jobban fog fájni a fejed).

3. Intenzív sport, hiszen a szapora szívveréstől gyorsabb a méregtelenítés folyamata is.

4. Egyszerű és nagyszerű: sok alvás (ha megteheted).

5. A kutyaharapás szőrével csak egy városi legenda. Sajnos.

Tetszett a bejegyzés és érdekel a borok világa? Olvasd el a Winelovers blog többi írását is, vagy csatlakozz borrajongó közösségünkhöz!