Madame Clicquot, a champagne világ First Lady-je

6 tény és 1 idézet a példaképtől

2019. április 21. - ferenczicsilla

madame_clicquot.png

Nem kérdés, ma már mindenki ismeri a narancssárga címkés Veuve Clicquot márkát. De vajon mennyire ismert a nő, aki évszázazdok óta az ikonikus champagne ház arca, sőt névadója? Összeszedtünk pár érdekességet a példaképünkről.

A pezsgőgyártás igazi úttörője, a leghíresebb özvegyasszony (veuve = özvegy), aki a fiatal korában rászakadt hatalmas felelősség ellenére felvirágoztatott és megalapozott egy olyan világszinten ismert márkát, amit ma is kizárólag a minőséggel azonosítunk. Bemutatkozik Madame Barbe-Nicole Ponsardin Clicquot.

Főhősünk nemcsak a pezsgőgyártás lépéseit forradalmasította (világszinten), előremutató gondolkodásával bármelyik mai üzleti szakkönyvben is publikálhatna. Eközben elérte, hogy Kínától Kanadáig az ő pezsgőit akarja mindenféle méltóság, és úgy adta át halálakor a virágzó céget, hogy az csakis növekedni tudott tovább. Összeszedtünk hat dolgot, ami miatt felnézünk rá. 

>>> Kóstolj te is Veuve Clicquot-t a Winelovers Champagne Kóstolón!

Egyből a mélyvízbe

Madame Barbe-Nicole Clicquot férje 30 éves korában hunyt el, ekkor Madame Clicquot 27 éves volt (itt 1804-et írunk), egy 6 éves gyermek anyja. Az extrém jómódban élő hölgytől elvárt lett volna, hogy további életét gyermeke felnevelésének szentelni, ő viszont szembement az akkori normákkal. A szabályok szerint minden nőről az apja kellett gondoskodjon egészen addig, amíg férjhez nem megy, azután a felelősség a férjre szállt, a nő dolga tehát a gyereknevelésben csúcsosodott is, ezért nem is lehetett saját bankszámlájuk, nem intézhették pénzügyeiket "felügyelőjük" nélkül. 

Az após, Philipp Clicquot egyébként úgy összetört fia elvesztése miatt, hogy egyből el is kezdte tervezni a cég továbbadását. A menyének minden erejére és ügyességére szüksége volt, hogy bebizonyítsa, nemcsak képes elvezetni a céget, de még további befektetéseket is megérdemel, hogy komolyan terjeszkedhessen. 

caisses-de-vieillissement-photo-veuve-clicquot-leif-carlsson.jpg

A föld alatt, 18 fokban pihennek a palackok

Magabiztosság level 1000

Madame Clicquot életét végigkövette a ház és saját mottója: "Csak egyfajta minőség létezik: a legjobb." És ez így is volt; nemcsak a szőlők, hanem a palackok, a parafadugók is mindig a legjobb minőségűek voltak, így pedig akkor sem fogták vissza az áraikat, amikor éppen krízis köszöntött az országra. A vendégkör pedig olyannyira imádta a márkát, hogy azt sem bánták, ha 100 palack pezsgő rendelésekor csak 50-et kaptak, mert csak annyi volt megfelelő minőségű. Mellesleg Madame Clicquot évi kb. 7000 levelet kapott és küldött vásárlóinak világszerte. 

1818, a rosé champagne 1. éve

Ez volt az az év, amikor Madame Clicquot fogta magát és elengedte az addigi hagyományokat, hogy elsőként használjon fel fehér- és kékszőlőkből házasított alapbort, természetesen a legjobb dűlőkről, éppen azért, hogy még komplexebb és karakteresebb champagne-okat készíthessen. (Addig a pontig a fehérborokat mindenféle erdei bogyókkal színezték, a kívánt rózsás árnyalatok elérése érdekében.) 

200thveuveyears.jpg

Itt pedig (tavaly) már a 200. évet ünnepelték

Marketing zseni

Nagyon nem volt könnyű dolga, hiszen az akkoriban zajló trafalgari csata miatt a nemzetközi árucsere korlátozottan működött a folyamatos embargó és kereskedelmi blokádok miatt. Ez azért okozott nagy problémát, mert az ügyfélkör mind-mind Franciaországon kívüli volt, a kikötők pedig zárva. Tulajdonképpen csak Napóleon halála után volt képes igazán felfuttatni a bizniszt, onnantól viszont mint a szélvihar, úgy beindult. 

Elképesztően brilliáns marketing fogásokkal villogott Madame Clicquot, ő lépett például elsőként a jól jövedelmező orosz piacra, miután az embargó megszűnt (szó szerint értsd: a határnál várták a szállítmányok a zöld utat). Akkoriban az orosz arisztokrácia annyira rákapott Madame Cliquot italára, hogy az orosz nyelvben a Clicquot lett a pezsgő szinonímája. I. Sándor orosz cár például kijelentette, ő kizárólag az 1811-es évjáratból hajlandó inni egész hátralévő életében. (Mellesleg ekkor vált divatossá a sabrage, azaz a szablyával való pezsgőbontás, az orosz katonák által.)

PR zseni

PR tekintetében is jóval előrébb járt koránál. Minden esetben visszautasította pezsgőjének szimpla reklámozását, bármelyik ország bármely magazinja is ajánlkozott. Kizárólag azt engedte, hogy néhány szerencsés riporter beszámolhasson róla, hol és milyen méltóságnak szolgáltak fel az ikonikus hölgy pezsgőjét.

luxe_1878635605.jpg

A legnagyobb méltóságok mind ezt itták

Sales zseni

Már a 18. század végétől szállítottak pezsgőt az Egyesült Államokba, Dél-Amerikába, és egyéb távoli helyekre. Ezeket a piacokat olyan sikeresen ki tudta szélesíteni, hogy 1847-ben már Kína és Ausztrália felé is megindultak a Veuve Clicquot-val telepakolt hajók. Ügynököket alkalmazott, akik a kliensekkel egyeztettek, kóstolókat szerveztek és még tovább bővítették a vásárlói kört. Clicquot halálakor egy 25 éves terv is készen állt a jövőre nézve. Saját maga mellé fiát, azaz a trónörököst fogta be amolyan "inasnak", akiről hamar kiderült, remek érzéke van az üzlethez és a kóstoláshoz is. Nagyjából 10 év alatt tanított meg neki mindent, így a hölgy 1866-os halála (89 éves volt) után tökéletesen zökkenőmentesen ment az átadás/átmenet. 

A ház sikere azóta is töretlen, és mindenki tudja, ha minőséget keres, akkor náluk jó helyen keresi azt. Nem véletlen, hogy több hollywood-i produkcióban, filmben és sorozatban is feltűnt (pl. Downton Abbey, James Bond) és Viktória Brit Királynő kedvence is ez volt. 

Egy Madame Clicquot-tól származó idézettel búcsúzunk:

A világ állandó mozgásban van, ezért nekünk a holnap dolgait kell feltalálnunk. Valakinek pedig elöl kell mennie, határozottan és szigorúan. Engedd, hogy az intelligenciád irányítson, és cselekedj vakmerően.

Tetszett a bejegyzés és érdekel a borok világa? Olvasd el a Winelovers blog többi írását is, vagy csatlakozz borrajongó közösségünkhöz!