Winelovers

Miért kerül ennyibe egy palack bor?

2021. március 20. - Winelovers

1458058427-woman-buying-wine.jpg

Biztosan ti is elgondolkoztatok már rajta, hogy egy kiló szőlő és egy liter bor ára között miért is van ilyen óriási különbség? Sajnos precíz választ egyetlen termelőtől sem kaphatunk a pontos költségekről, hiszen mindegyiküknél más szempontok játszanak szerepet, de lássunk egy általánosítható példát, amelyen keresztül megismerhetitek, hogy mi mindenre is kell költeni, mielőtt a szőlő a poharunkban landolna.

Kép: https://hips.hearstapps.com/

Szerző: Máll-Szabó Zita, infografika: Kis Hajnalka

A szőlőtől a borig

Kezdjük azzal, ami mindenki számára egyértelmű. A szőlőt valahol meg kell termelni és a termelés költséges. Ide tartozik a termelőhely ára, a szőlőtőkéket támogató támrendszer létrehozása és karbantartása, és a választott művelésmód és ahhoz tartozó gépek megvásárlása vagy bérlése, de a gépeket működtető dolgozók bére is.

Természetesen a borból élő termelőnek a bor árába kell foglalnia a várakozási időt is, ami eltelik a szőlő rügyezésétől a palack értékesítéséig, és ide tartoznak a szüretelési, préselési, lészétválasztási, mustkezelési, erjesztési költségek is, amelyekhez szintén szükség van emberi munkára és különböző eszközökre, gépekre. Az erjedés utáni kezeléseket sem mindegy, hogy családi körben, barátok segítségével végzik, vagy alkalmazottakat fizetnek, akikkel bár felgyorsítható minden művelet, de aminek költsége olykor meg is duplázhatja egy palack bor árát.

Azt már tudjuk, hogy a vaníliás ízű chardonnay fahordóban érlelődik, de hogy ezt a fahordót adott esetben évente cserélni kell, azt már adott esetben nem mindenki veszi figyelembe. 

A létől a palackig

A palackozás során legnépszerűbb a klasszikus üveg-parafa dugó kombináció. A parafadugó drágább, mint a napjainkban gyakran látható csavarzáras megoldás, az üveg pedig drágább, mint a palackozás nélküli folyóbor.

Egyre gyakrabban találkozhatunk a hagyományos 0,75 literes üveg helyett külföldi ötletű bag-in-box 3-5 literes kiszereléssel is, ami költségszempontból szintén fontos tényező. Ez egy olyan műanyagzsák kartondobozba csomagolva, amibe nem tablettásat, hanem minőségi bort töltenek, és a beltartalom felbontás után még sokáig fogyasztható.

Nem a véletlen vitte rá a fogyasztókat, hogy alkalmasint ezt a dobozos megoldást válasszák.  Dózisát tekintve gazdaságosabb csomagolás, így elsősorban a tájborok forgalmazásának kedvez, mely a házibulik, kertipartik elsőszámú praktikus kedvence. Jóval olcsóbb, mint a borosüveg, szállítása is egyszerűbb, lényege az, hogy egy jobb üveg bor áráért kapásból három liter minőséget kapunk és nem utolsósorban a palackok újrafelhasználására fordított erengia megtakarításából kifolyólag környezetvédő megoldás.

A pincétől a polcig

Amíg a borászattól a vevő kosarába jut a termék, az értékesítési csatornát nagyban meghatározza a borászat mérete. A kisebb vállalkozások a saját pincénél való értékesítést, kóstoltatást helyezik előtérbe, és legfeljebb a borszaküzletekbe és a HoReCa láncba kerülést tudják vállalni, amihez mellesleg minimális marketing is elengedő. A nagyobbaknál már szempont lehet az export, a kis- és nagykereskedelmi láncok, ehhez a kapacitást egy értékesítési divízió képes működtetni.

Mivel a borászat a bruttó ár kevesebb, mint felét kapja meg, borászaink szempontjából nagyon fontos tényező, hogy legyenek könnyed és reduktív tételek is a portfólióban, amiket a szüretet követő akár pár hónapon belül már értékesíteni tudnak.

A polctól a pohárig

Nagyon fontos szempont a külalak és a csomagolás. Egy egyedi tervezésű, tervezőgrafikus által megálmodott címke, jó minőségű papíron időt és pénzt emészt  fel, és a hagyományoshoz képest több macerával jár.

És ugye mit sem ér a profi munka, ha senki nem tud róla. A különböző kommunikációs csatornákra szánt hirdetések tehát szintén terhelik a végösszeget, mivel az online értékesítés ugrásszerű emelkedése miatt egyértelműen növekszik a vizuális segédeszközök iránti kereslet is.

Ma már szinte egyáltalán nem lehet figyelmen kívül hagyni a jó minőségű termékfotózást és főleg a Facebook, Instagram szükségességét. Ne higgyétek, hogy az ínycsiklandó fényképeket okostelefonjával lőtte a borász két fejtés között.

Legyen szó persze akár a legegyszerűbb weboldalról, vagy komolyabb social media kampányról és applikációkról, a tartalomkészítés szakértelmet, vizuális vagy kommunikációs szakembert igényel, az pedig nem olcsó, hacsak nincs a családi vállalkozásban egy tehetséges hobbifotós.

Ár(r)-és?

A legnagyobb falatot a bor kereskedelmi árában viszont ezeken a tételeken túl a lehelletkönnyű, de a pénztársában annál érezhetőbb árrés viszi el. Legyen az a nagyker, vagy egy kis borszaküzlet, mindketten megfizettetik a polc árát, a kockázatot, hogy adott esetben a termék a nyakukon marad, vagy esetleg hónapokon keresztül a polcon áll.

Bár konkrét árakról nem tudunk beszélni, de a nagyságrendeket szívesen feltárjuk nektek:

simple_red_wine_timeline_infographic.png

borkollegium-altalanos_1000x563.jpg

Tetszett a bejegyzés és érdekel a borok világa? Olvasd el a Winelovers blog többi írását is, vagy csatlakozz borrajongó közösségünkhöz!

süti beállítások módosítása