Lehet, hogy azt hiszed – pedig nem feltétlenül igaz –, hogy a boros és pezsgős palackok értelmezéséhez minimum egy kéziszótár kell. Bizonyos esetekben persze nem csak a borvidék, a szőlőfajta vagy egy fantázianév szerepel a címkén, hanem magyarázatra szoruló rövidítések is. Ezért most a champagne-okon fellelhető kétbetűs kódok világába avatunk be titeket.
Korábban írtunk már a címkék jelentőségéről, amikor össze is gyűjtöttünk pár extrém példát. Persze itt a design volt a lényeg, most sokkal inkább a tartalom. A champagne-ok esetében ugyanis tovább fokozódik a helyzet, mivel a címkén található infók, betűk és rövidítések sokszor arra vonatkoznak, hogy milyen termelő-borász-kereskedő kombinációban született meg az adott tétel. Ugyanis nem csak az az opció létezik, hogy saját szőlőből saját pezsgő készül. Lássuk hát, mi mit jelent.
RM – Récoltant Manipulant
Ez azt az esetet jelöli, amikor a termelő saját szőlőből, saját pincében készíti a pezsgőt. Ezek a pezsgők viszonylag ritkák, ám rendszerint kiváló minőségűek. Keresd a Pierre Gimmonet, a Larmandier-Bernier neveket!
NM – Négociant Manipulant
A kétbetűs rövidítést a legtöbb champagne-on megtaláljuk: azt jelzi, hogy a nagy pezsgőházak felvásárolják a szőlőt vagy az alapbort. Ide tartoznak az ismert márkák: a Moet, a Veuve Clicquot, a Piper-Heidsieck.
Általánosságban elmondhatjuk, hogy az RM és az NM jelzésű pezsgők képviselik a kiszámítható, magas színvonalat.
CM – Coopérative de Manipulant
Egy olyan együttműködésre utal, amikor a termelők saját szőlőikből közös pezsgőt készítenek, és azt egy közös márkanév alatt dobják piacra. Ilyen a Nicolas Feuillatte, vagy a Palmer & Co.
RC – Récoltant Coopérateur
A fenti CM verzióhoz képest annyiban más, hogy az együttműködésben szereplő egyik borász visszavásárolja a közös bort, majd saját címke alatt adja el.
SR – Société des Récoltants
Ez arra az esetre vonatkozik, amikor néhány borász tulajdonképpen közös borászatot használ. Abban más a CM-hez képest, hogy bár a borászat eszközei és helyiségei közösek, mindenki csak a saját szőlőjével foglalkozik, saját márkát készítenek és valóban ők maguk is készítik a bort.
ND – Negociant Distributeur
Itt a kereskedő olyan tételt árul, amit nem saját maga készített.
MA – Marque d’Acheteur
Gyakorlatilag "saját márkás termék": akkor találjuk ezt a megnevezést a palackon, amikor egy pincészet valamely étterem, hotel, üzletlánc, stb. megbízásából elkészíti a pezsgőt, amely aztán a megbízó nevén és címkéjével kerül forgalomba.
+1 NV – non-vintage
Ez a rövidítés nem a termelőkre vonatkozik, hanem az évjárat-megjelölés nélküli pezsgőkre, azaz amikor különböző évjáratok alapborait házasítják.